Je moet weten: ik heb iets met 'voertuigen'. Auto's, boten, treinen, vliegtuigen, motoren, je doet me een groot plezier door me achter het stuur/roer van zo'n ding te zetten, en me te laten aanmodderen. Helemaal geweldig! Eenmaal permanent in Australië crossten we ook overal heen met auto, vliegtuigen en boten. We reden 50.000 km in één jaar in onze auto;! Niet slecht, zou ik zeggen. Ik genoot van elke kilometer!
In 2004 trokken we de spreekwoordelijke handrem aan, en huurden we een huis in Maroochydore. De drang om 'on the road' the zijn werd daar niet minder door. Sterker nog, nu we een huis hadden werd die drang eigenlijk alleen maar aangewakkerd. Stilzitten is niets voor mij...
Ergens in 2005 besloot ik mijn Medium Rigid licence te halen, zeg maar het vrachtwagenrijbewijs. Het leek me leuk om voor een reisorganisator te werken en mensen naar bijvoorbeeld Fraser Island te vervoeren. En daar heb je je truck licence voor nodig. Begin 2007 regelde ik mijn 'driver's authorisation'. Deze moet je hier hebben om personen te transporteren. En toen was ik officieel klaar voor de start.
Een poosje deed ik niks, en toen, op een mooie dag, stuurde ik een e-mailtje naar Sunair Bus Services in Kunda Park (hier om de hoek). Deze gasten rijden shuttles op en neer van de Sunshine Coast naar Brisbane Airport en van en naar Sunshine Coast Airport, en doen door-to-door pick-ups. Ik vroeg om een part-time of oproepbaantje, voor maximaal 15-20 uur per week.
Ergens dacht ik geen reactie te krijgen (waarom zouden ze een Nederlandse ex-advocaat willen aannemen als buschauffeur?) maar aan de andere kant: het zou zo maar kunnen. Prompt werd ik na twee dagen gebeld of ik langs wilde komen voor een gesprek. Tijdens dat gesprek vertelde ik over mijn werkgeschiedenis, waarop de interviewer zei: "Ah, you're over-qualified! That's good!" Nou, mooi zo! De redenatie daarachter was, dat overgekwalificeerde mensen veelal servicegerichter zijn... Het zal wel.
Er werd me vervolgens verteld dat ik over een week of wat gebeld zou worden want ze hadden op dat moment geen positie vrij. En dat was het gesprek. Ik ging naar huis met het idee dat ik voorlopig niks zou horen, en dat zou prima zijn; ik had het best druk, en wilde niet per se meteen van alles erbij gaan doen.
Twee dagen daarna (!) werd ik gebeld: of ik over drie dagen kon beginnen!? Het bleek dat een chauffeur had opgezegd, en ze hadden een plek over! Wauw! Dat was de Law of Attraction in Action!
Om kort te gaan: sinds drie weken rijd ik drie dagen per week een medium size tourbus en scheur ik over de Sunshine Coast! Ik heb 'shifts' van een uur of 4 's middags tot een uur of 11 's avonds, en ik heb er lol in! Er zitten enorm veel pauzes tussen (soms wel 1.5 uur en die gewoon worden doorbetaald!) waarin ik workshops, cursussen, lezingen en andere zaken kan voorbereiden, of boeken kan lezen. Bovendien kan ik, als ik 'leeg' ben, mijn iPod opzetten, waar ik allerlei audio-boeken op gedownload heb! Helemaal perfect! Studeren, rijden, en geld verdienen; can it get any better?
Uiteraard is het geen baan waarin ik jaren blijf hangen, maar zolang het me dient kan je mij op een bus vinden. Ik ontmoet ontzettend leuke mensen, leer de Sunshine Coast op mijn duimpje kennen, mag met een bus rondscheuren, en heb tijd om mijn praktijk uit te breiden. Er zijn ergere zaken.
Dus: heb je nog plannen om naar de Sunshine Coast in Queensland te komen, boek dan zeker een trip met Sunair Bus Services als je denkt op zondag-, maandag- of dinsdagmiddag of -avond aan te komen; je hebt grote kans dat ik je persoonlijk oppik en thuis aflever!
Of, om met Höllenboer te spreken, "Busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo, busje komt zo (etc.)...eventjes geduld nog want het busje komt zo!"