Okee, ik weet het: de beste stuurlui staan meestal aan wal. Desalniettemin, ik denk dat ik gerechtigd ben een aantal op- en aanmerkingen te maken op het rijgedrag van de gemiddelde Australier.
Zo over de jaren heb ik een aantal feiten geconstateerd, die de moeite waard zijn om te melden in een column. Bij deze, dus.
Wij Nederlanders zijn over het algemeen behoorlijk goede automobilisten - uitzonderingen daargelaten, natuurlijk. Onze training in theorie en praktijk is grondig, en het Europese verkeer dwingt je bijna om een goede rijder te worden, als je tenminste levend thuis wilt komen.
In Oz is het allemaal een beetje anders. Een aantal voorbeelden om e.e.a. wat duidelijker te maken.
Regen rijden:
Regen is in de staat Queensland een het-hele-jaar-door fenomeen. 's Zomers meer dan 's winters, maar toch. Regen rijden is daarentegen kennelijk iets wat bijna nooit gebeurt, gezien het grote aantal Queenslanders dat geen raad weet met nattigheid. In een "trein" van 10 of meer auto's rijdend, is het doodnormaal dat bij de eerste druppels op de voorruit een aantal chauffeurs op zijn rem stampt, en binnen een seconde van 100 naar 60-80km/u afzakt. Dat heeft tot gevolg dat verder naar achteren de rook van je wielen komt om de voorligger te ontwijken en een crash te voorkomen. Hoe vaak ik dat prive, en rijdend voor Sunair Bus Service al niet heb meegemaakt, is ongelooflijk.
Invoegen op snelwegen:
Nog zoiets. Als je op de invoegstrook zit, verleen je voorrang aan iedereen op de hoofdweg, totdat je er bij kunt ritsen. Zou je denken. Maar nee, niet in Queensland -de regel is WEL zo, trouwens! Alhier geef je gewoon gas, doet je richting aanwijzer uit, en beweegt je auto de hoofdweg op. Alles in de hoop/het vertrouwen dat de auto's op die hoofdweg een laantje opschuiven, en je ertussen laten.
Meestal gebeurt dat ook aldus, maar soms niet. De hoeveelheid middelvingers en boze gezichten die ik gezien heb als je iemand er niet tussenlaat -omdat je zelf niet kunt opschuiven- kan ik niet meer op 2 handen tellen. Ik heb al vaak bijna rampen gezien van ofwel de invoegende auto die gewoon op de vluchtstrook doorscheurt, ofwel van de "sandwich" auto in het midden, die gedwongen wordt uit te wijken of op zijn rem te stampen, omdat de invoeger zich gewoon de weg op prutst. Linke soep!
Lichten aan:
Het is nagenoeg donker, je hebt een zwarte auto, je kunt nog steeds zien waar je rijdt, en je ben Australier. Da's genoeg reden om geen lichten aan te doen. Eveneens is stromende regen. Mist is een andere. Evenals de ondergaande zon. In feite is elke reden een goeie reden om GEEN lichten aan te doen, ongeacht of je een zwarte, of anderskleurige auto hebt. Waarom zou je? Gaan je lampen alleen maar eerder kapot.... Toch? Bovendien mis je dan de lol die je kunt beleven als je inhaalt, dat een beetje "te krap" doet, en je tegenligger je pas op het allerlaatste moment ziet. Als je je lichten WEL aan had, zou je tegenligger GEEN adrenaline stoot door zijn lichaan hebben gehad; da's jammer, toch?
Inhaal strook:
hoe bedoel je: "inhaal"? Het is toch een rijstrook? Dan gebruik je hem!
Officieel is in Queensland de regel dat je alle banen op een meerbaansweg mag gebruiken op wegen tot 80km/u maximum. Daarboven moet je (we rijden aan de andere kant, hier) LINKS houden.
Ik denk dat toeristen deze regel beter benutten dan de plaatselijke bevolking. Men heeft schijnbaar veel plezier in -op een 100km/u- weg zo rond de 95 te gaan rijden, direct naast degene op de andere rijstrook, en daar niet van te willen wijken. Erg haar-uit-je-hoofd-trekkend irritant..... en vervolgens nog semi-verontwaardigd reageren als er dan uiteindelijk toch van baan verwisseld moet worden. Alsof je ze in hun routine verstoord hebt.
Ik vraag me wel eens af wat men hier leert in rijlessen. Niet dat er veel rijlessen genomen worden, want ook pa en ma (en iedere andere willekeurige gek) mogen je leren rijden; als je de test maar haalt.
Snelheid en drank en sterke motoren:
Da's denk ik de grootste boosdoener. Jongeren mogen hier al op redelijk lage leeftijd in ernstige snelle en hoog-vermogen V6 en V8 auto's rondscheuren, en daar zijn er veel van. Die dingen zijn doodskisten op wielen, in de verkeerde handen. Combineer dat met jeugdige balorigheid, een gevoel van onoverwinnelijkheid en hoeveelheden alcohol, en je hebt een recept voor ellende. Een landelijk probleem, dat maar moeilijk uit te roeien is....... Een apart artikel waard, bijna........
Er is een positief punt aan dit alles, moet ik eerlijkheidshalve vermelden -anders wordt het beeld wel erg negatief! Queenslanders zijn over het algemeen erg vergevingsgezind, en doorgaans rustige rijders. De kans op fouten en ongelukken is dus niet zo mega groot. Er wordt ook niet snel op claxons geramd en bumper gekleefd als iemand iets doet wat niet helemaal jofel is. Men neemt het hier allemaal wat makkelijker -zal wel door het weer komen; veel te heet om je druk te maken!
Als Europeaan, opgevoed onder heel andere rij-condities, schud ik mijn hoofd toch regelmatig. Niet dat dat ook maar IETS uitmaakt, hoor. De Queenslanders rijden vrolijk door! Het enige merkbare fenomeen is dat mijn haargrens zich nog wat verder naar achteren verlegt......
Of is dat leeftijd?